Arabaların birbirleriyle "konuşmalarını" sağlayan cihazlar, ABD'nin Ann Arbor kentinde test ediliyor.
Arabaların birbirleriyle "konuşmalarını" sağlayan cihazlar, ABD'nin Ann Arbor kentinde test ediliyor.
Teknoloji, şöförlere tehlike olasılığına dair uyarı vermek için geliştirildi. Amaç, trafik kazalarını azaltmak.
Bir senedir devam eden girişimi ABD Ulaşım Bakanlığı destekliyor.
Elde edilen verilerin araçlarda bulundurulması
gereken güvenlik aygıtlarına dair yasalarda bir değişikliğe neden
olabileceği söyleniyor.
Ulaşım Bakanı Ray LaHood, "Bu, yollarda güvenlik
ve verimliliği artırmak adına ümit verici bir teknoloji. Amerikalı
şöförler için çekici bir kombinasyon" dedi.
Amerika'da 2011 yılında gerçekleşen trafik kazalarında 32 binin üzerinde kişi hayatını kaybetti.
Hükümet, şoförlerin performansının uyuşturucu
veya alkol kullanımı nedeniyle etkilendiği kazaların yüzde 80'inin, bu
teknoloji sayesinde engellenebileceğini öne sürüyor.
Test sürüşlerinde kullanılması için araç temin
eden firmalar arasında Ford, General Motors, Honda, Hyundai,
Mercedes-Benz, Nissan, Toyota ve Volkswagen var.
Projenin değeri 25 milyon dolar.
Şöföre uyarı
Kablosuz internet teknolojisine benzer bir sistem üzerinden çalışan cihazlar daha şimdiden 500 kamyon ve otobüse yerleştirildi.
Ekim ayının başında bu sayının 2,800'e çıkması hedefleniyor.
Teknoloji, araçların birbirlerine ve bulundukları şehrin altyapısına veri göndermelerini mümkün kılacak.
Şoförlerin uyarılacağı durumlar şunlar:
- Görüş alanının kısıtlı olduğu kavşaklarda kaza yapma olasılığı varsa
- Başka bir araç şöförün kör noktasında şerit değiştiriyorsa
- Öndeki aracın ani fren yapması nedeniyle arkadan çarpma riski varsa
ABD Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği Dairesi'nden
David Strickland, yeni teknolojiyle ilgili olarak, "Trafik güvenliğini
dönüştürecek potansiyele sahip" yorumunu yaptı.
Strickland, "Ancak bu teknolojiyi gerçek hayatta nasıl verimli biçimde kullanabileceğimizi öğrenmemiz lazım" diyor.
Test edilen cihazların alternatifleri piyasaya sürüldü bile.
Örneğin Bosch firmasının ultrasonik sensörü, araçtan üç metre uzaklıkta olup şoförün göremeyebileceği nesneleri kaydediyor.
Nissan'ın arabalara monte edilmiş şekilde gelen
radarı ise aracın önünde bulunan arabaları denetleyerek kazanın
kaçınılmaz olduğu anda frenleri harekete geçiriyor.
ABD hükümeti, chihazın bir sorunu "görmesine" gerek duymayan, daha ileri bir teknoloji geliştirmeyi amaçlıyor.
Ancak bir uzman, bu tarz cihazları araçlarda
bulundurma zorunluluğu getirilene dek yeni teknolojinin sınırlı bir
başarıya ulaşabileceği görüşünde.
Coventry Business School'dan otomotiv uzmanı
Prof. David Baley, "Uygulanması gereken bir takım standartlar var.
Tüketicilerin bu tarz güvenlik donanımlarına para harcayacağı yönünde
kanıtlar var. Ama pazarların yönünü ileriye götürmek için düzenlemede
bir değişiklik yapmak gerekir" diyor.
Baley, "Yani teknolojinin yaygınlaşması, hem
tutarlığı, hem de hükümetin ne kadar kısa sürede bunu bir zorunluluk
haline getirmesiyle alakalı. Eğer üzerine gidilmezse 30-40 yıl alabilir"
diye konuştu.
Avrupa'da benzer araştırmalar yürüten Volvo,
arabaların bir öndeki aracın hareketini taklit etmesini sağlayan bir
kablosuz teknoloji üzerinde çalışıyor.
Bununla, otoyollardaki şoförlerin kontrolü teknolojiye devrederek rahatlamasını sağlamak amaçlanıyor. BBC/TURK

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.